torsdag den 27. september 2018

RØNTGEN

Et glædeligt gensyn. I sommersolen nær Mozarts Plads. Jeg fik for nogle uger siden RØNTGEN ind af døren. En ny digtsamling af Daniel Boysen, som efter min mening er een af Aarhus-miljøet mest lovende digtere. Yes, så er det sagt. Store ord, store forventninger. Bum.
Jeg har tidligere på året anmeldt Boysens Berlin-digte fra privattryksamlingen ALT KAN SAM L E S IGEN, hvor jeg blandt andet skrev: “Sproget er både poetisk, ironisk og alvorligt, alt på een gang”. Det samme gør sig gældende i RØNTGEN.
På en bænk på Mozarts Plads. Det er her jeg sidder. Men jeg er mange andre steder. Gennem siderne fører Daniel Boysen mig mange steder hen. Jeg oplever ensomhed og angst, kærlighed og glæde. Jeg er alle andre steder end lige her. Jeg hører musik for mit indre, og folk kigger undrende på mig, mens jeg rytmisk vipper foden til en indre symfoni.
Daniel Boysen byder læseren op til dans. Til en sand leg med ord, hvor han minimalistisk beskriver alle de store følelser. Han vil noget.
Der står en sol / med røde blade / midt i en park
jeg kan huske / at vi elskede her / i et faldende univers
dine læbers koordinater / bragte min krop i system
opdelt af dine berøringers vægt / og deres varighed
der er intet skel mellem kønnenes måde at dø på
Billedligt står Daniel Boysen stærkt. Han kaster med metafor og betydninger i et væk, og han rammer lige i hjertet hos selv de koldeste sjæle. Over værkets 156 sider forsvinder jeg ind i mig selv og i digtene. Siderne tager sig selv og de tager mig med. Selvom digtene er uhyrligt letlæste, er de umådelig svære at glemme igen.
Ethvert kys er et vulkanudbrud
sådan kan nye øer opstå
med bjerge, regnskove og liv
og en flod i retning af havet
Ligesom ALT KAN SAM L E S IGEN har vi at gøre med små, sporadiske digte, som alle bygger op til en større forståelse. Boysens digte står stærkest, når man læser dem i sammenhæng, i et større billede. Alene kan de til tider virke mere ekskluderende end inviterende. Men overordnet set har Daniel Boysen skrevet en digtsamling, som er vedkommende, een man ikke lige glemmer, og som man snildt kan hive ned fra boghylden igen og igen. Jeg er ingenlunde skuffet. Store ord, store forløste forventninger. Tak – jeg glæder mig til flere ord.
Daniel Boysen har tidligere udgivet Forudsat, at du har lyst til at fortætte (roman,2013), Efterhånden blot dages genklang(noveller, 2013) og ALT KAN SAM L E S IGEN (digte, 2015).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En halv fantasy

Lige siden starten af halvfemserne, har fantasygenren været ekstremt populær, ikke mindst blandt børn og unge. Af de fantastiske genrer (fan...